Wiele współczesnych OSRów idzie tak daleko w upraszczaniu zasad rozgrywki, że zapomina o tak fundamentalnych regułach jak te rządzące poruszaniem się w Dziczy. Całe szczęście jest jeszcze Wuj Wolf, który coś tam pamięta z oryginalnej edycji D&D. A że nie jest przy tym fanatykiem stosowania starych zasady tylko dlatego, że są stare, lecz ceni sobie komfort rozgrywki - opracował te zasady dostosowując je do dzisiejszych czasów, dodając sporo od siebie. Jak zatem radzę sobie z tematem poruszania się po Dziczy (ang. Wilderness) w OSRach, które nie zawierają odpowiednich zasad? Ano tak jak wyłożyłem w poniższym dokumencie (do znalezienia również w pasku bocznym).
W jakich grach można zastosować prezentowane reguły? W każdych, ale szczególnie polecam je jako uzupełnienie wydanych po polsku OSRów:
Łajdaka: https://nerdsirens.pl/knave/
Cairn: https://oskarswida.itch.io/cairn-pl
Black Hack: https://funtrpg.com/content/black-hack (w tym wypadku nie trzeba stosować dodatkowych zasad zasobów, bo BH ma już swoje)
Prezentowane zasady prawdopodobnie nie ujrzałyby jeszcze długo światła dziennego, gdyby nie akcja #3po3 organizowana przez Kubę Skurzyńskiego i Mateusza Tonderę. A tak, proszę - miałem motywację i wrzucam sobie na luzie do game jamu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz